Најчешћа питања приликом подношења годишњих извештаја органа власти Повeренику


Напомена:

Пре него што почнете са пријавом на Портал за подношење годишњег извештаја обавезно укључите енглеску тастатуру, налази се у доњем десном углу на монитору рачунара.

1. Где се на сајту Повереника пријављујем за подношење годишњих извештаја?

На сајту Повереника постоји банер под називом Портал за достављање годишњих извештаја органа власти. Уласком на банер можете се пријавити на систем и поднети свој годишњи извештај, такође ту се можете информисати о регистровању, пријављивању и попуњавању извештаја.

2. Шта је све потребно и како да се региструјем на порталу за достављање годишњих извештаја?

На сајту Повереника уласком на банер Портал за достављање годишњих извештаја органа власти кликните на регистрацију и преузмите образац за регистрацију који је у word, попуните, одштампајте, потпишите, оверите и доставите Поверенику на мејл адресу izvestaji@poverenik.rs. По добијању мејла са захтевом за регистрацију, регистроваћемо вас и послати приступне податке на мејл овлашћеног лица.

3. Како да поднесем годишњи извештај Поверенику?

На сајту Повереника уласком на банер Портал за достављање годишњих извештаја органа власти кликнете на пријава на систем и унесете приступне податке које сте од нас добили мејлом, и то: корисничко име (најчешће је то мејл адреса овлашћеног лица) и корисничку шифру (систем је додељује) отвориће вам се форма извештаја, попуните све елементе извештаја кликните прво на сачувај, па на закључај и поднеси извештај. Уколико сте попунили сва обавезна поља и исправно поднели извештај систем вам шаље аутоматску поруку на мејл да сте успешно поднели извештај о раду органа власти Поверенику.

4. Да ли могу годишњи извештај органа власти да доставим у папиру?

Годишњи извештај о раду органа власти подноси се Поверенику искључиво електронски преко Портала за достављање годишњих извештаја који се налази на сајту Повереника.

5. Које делове садржи годишњи извештај који се доставља Поверенику?

Годишњи извештај Повереника се састоји од осам делова, први део се односи на захтеве за информацијама (органи власти, политичке странке, јавна гласила, грађани, удружења, други тражиоци), други део се односи на жалбе/тужбе (јавна гласила, удружења, органи власти, грађани, политичке странке, други тражиоци), трећи део се односи на трошкове поступка (да ли су трошкови наплаћени, укупан износ и текући рачун) четврти део се односи на информатор о раду (објављен у Јединственом информационом систему информатора о раду, датум израде првог информатора, датум последњег ажурирања, уколико није израђен, разлог зашто није израђен), пети део се односи на обуку запослених (обука спроведена – разлог због ког није спроведена), шести део престављају носачи информација (редовно се одржава – разлог због ког се не одржава редовно), седми део су подаци о руководиоцу органа власти и овлашћеном лицу, уколико је исто одређено, (име и презиме руководиоца/овлашћеног лица) и осми део су врсте захтеваних информација: информације о располагању јавним средствима – буџет, плате, донације, спонзорства, уговори; информације о здрављу становништва, информације о заштити животне средине, информације из надлежности органа власти.

6. Када се подноси Годишњи извештај о раду Поверенику?

Годишњи извештај о раду органа власти подноси се Поверенику у јануару од 1. до 31. за претходну годину, искључиво електронски.

7. Да ли постоји могућност да након рока доставим годишњи извештај Поверенику?

Не постоји могућност из разлога што годишњи извештаји органа власти представљају основу за израду годишњег извештаја о стању у области слободног приступа информацијама од јавног значаја, који Повереник подноси Народној скупштини, а доставља Влади и ставља на увид јавности.

8. Шта ако не могу одједном да попуним извештај, могу ли да га попуњавам у више наврата?

Може, само је потребно увек кликнути на дугме сачувај, приликом сваке измене. Да би извештај био успешно сачуван и послат, потребно је прво да кликнете на дугме сачувај, а потом на закључај и поднеси извештај.

9. Да ли мора бити попуњен цео извештај или могу неке делове да оставим не попуњене, уколико нема података?

Цео извештај мора бити попуњен да бисте могли да га поднесете, уколико немате података за неки део можете оставити нуле.

10. Шта да урадим у случају кад не могу да снимим извештај?

Потребно је да се вратите у попуњени извештај и да проверите да ли сте попунили сва поља. У деловима где је понуђено више опција обавезно је попуњавање једне од опција и то да кликнете на један од понуђених одговора. Нпр. у делу Информатор о раду потребно је означити да ли је Информатор о раду израђен или не, ако јесте, онда означити да ли је у електронским или штампаном облику, потребно уписати датум израде информатора и датум последњег ажурирања.

11. Да ли када кликнем на дугме Сачувај значи да сам поднео/ла извештај?

Не, потребно је прво да кликнете на дугме сачувај а потом на дугме закључај и поднеси извештај, тада ће сви подаци бити сачувани и на мејл ћете добити обавештење о успешно поднетом извештају.

12. Шта значи датум израде првог Информатора?

Датум израде првог Информатора је датум када сте први пут израдили Информатор о раду, уколико сте и пре измена Закона о слободном приступу информацијама имали обавезу израде Информатора онда датум израде Информатора по претходном закону, а ако је ово нова обавеза за вас, онда датум израде првог Информатора у Јединственом информационом систему информатора о раду.

13. Не могу да означим датум израде/ажурирања Информатора?

Најбоље је да датум бирате из падајућег менија тј. системског календара. Ако сами уписујете датум, онда је потребно знати да је предвиђено да се датум уписује на следећи начин.

Пример: 1.1.2021 са тачком после дана и месеца, без тачке после године, без нула и размака.

14. Да ли постоји могућност када сам већ кликнуо/ла на закључај и поднеси да накнадно још нешто променим у извештају о раду?

Не постоји могућност да након клика на дугме закључај и поднеси извештај још нешто мењате у извештају. Уколико ћете у више наврата да попуњавате извештај, све што сте урадили сачувајте кликом на дугме сачувај, у том случају можете наставити са радом и мењати извештај све док коначно не кликнете прво сачувај, а потом и закључај и поднеси извештај , тада више ништа не можете да измените у извештају, извештај је поднет, а на мејл ће вам стићи обавештење да сте успешно поднели извештај на Портал.

15. На који мејл ми стиже порука да сам успешно поднео/ла извештај Поверенику?

Мејл на који добијете аутоматску поруку да сте успешно поднели извештај је мејл који је ваше корисничко име на Порталу. Уколико нисте добили мејл, проверите да није отишао у „Junk” или „Spam“.

16. Шта да урадим у случају кад ми не стигне мејл са инструкцијама за промену шифре?

Иако сам урадио/ла све по Упутству није ми стигао мејл са инструкцијама за измену шифре, мејл на који ће вам стићи инструкције, је ваше корисничко име на Порталу. Уколико нисте добили мејл, проверите да није отишао у „Junk” или „Spam“.

17. Да ли морам сваке године да се региструјем на Порталу?

Не, само једном се региструјете, уколико сачувате корисничку шифру можете и наредне године са истом шифром да се пријавите и поднесете годишњи извештај о раду органа власти Поверенику.

18. Да ли је неопходно да променимо корисничку шифру одмах како је добијемо од Повереника?

Шифру коју од нас добијете није потребно да мењате, систем вам сам додели шифру, најбоље би било да је сачувате за наредну годину и подношење извештаја. Уколико желите да промените шифру то ћете урадити на начин да на екрану за пријаву на систем изаберете опцију Заборавио/ла сам ширу (погледати питање 19. Заборавио/ла сам шифру)

19. Заборавио/ла сам шифру за приступ Порталу, шта да радим?

Уколико сте заборавили шифру, на екрану за пријаву на систем на Порталу изаберите опцију Заборавио/ла сам шифру, отвориће вам се нови екран на коме је потребно да упишете ваше корисничко име и кликнете на пошаљи инструкције за измену шифре. Након тога ћете добити инструкције за промену шифре на мејл којим сте се регистровали на Портал. У оквиру мејла кликните на Постави нову шифру. Отвориће се екран са два поља, у првом пољу упишите нову шифру, а у другом поновите нову шифру и потврдите.

Након тога, уласком на банер Портал за достављање годишњих извештаја органа власти кликнете на пријава на систем и пријавите се на Портал са вашим новим корисничким именом и новом шифром.

20. Када орган сам може да промени корисничку шифру?

Потребно је да сте регистровани на Порталу и да сте шифру или заборавили или желите да је промените, потребно је само да је ваше корисничко име ваша мејл адреса, тада можете сами да пpомените шифру. (погледајте питање 19. Заборавило/ла сам шифру)

21. Колико пута могу да променим корисничку шифру?

У току 24 сата можете једанпут да извршите промену корисничке шифре.

22. Шта се дешава у случају када је промењено овлашћено лице за приступ, тј лице које подноси годишњи извештај?

У том случају је потребно да пошаљете образац за регистрацију са новим подацима и извршићемо измену приступних података за Портал.

23. Да ли органи града/општине достављају годишњи извештај Поверенику за сваки орган града/општине посебно или збирно?

Сваки орган града, односно општине, представља посебан орган јавне власти, и у обавези је да се засебно региструје ради подношења годишњег извештаја Поверенику.

24. Шта значи последњи део извештаја који се односи на врсту захтеваних информација?

Уколико сте имали захтеве који се односе на понуђене области (у вези са информацијама о располагању јавним средствима, заштити здравља становништва и животне средине) уписујете број тих захтева.

25. Шта да радим ако нисам имао/ла примљених захтева за приступ информацијама, шта да упишем?

Оставите нуле.

26. Како се у поље трошкови поступка уноси новчани износ?

Новчани износ средстава се уписује без децимала, без тачака и зареза. Нпр 13000

27. Како се уноси број жаро рачуна?

Нпр. 123 – 9800000000123 – 45

28. Питање да ли су спроведене обуке запослених, на које се обуке односи?

Мисли се на обуке запослених у области Закона о слободном приступу информацијама од јавног значаја, у циљу делотворније примене овог закона, државни орган спроводи обуку запослених и упознаје запослене са њиховим обавезама у вези са правима уређеним овим законом.

29. Да ли одржавате носаче информација?

Орган власти је дужан да предузима мере за унапређење праксе поступања са носачима информација, одржавања носача информација, као и њиховог чувања и обезбеђења, тако да омогући остварење права на приступ информацијама од јавног значаја.

30. Шта су носачи информација?

Носачи информација су физички медији на које се директно похрањују информације, служе за складиштење или пренос информација. Врсте: Папир, Hard disk HDD, Компактна диск јединица (CD-ROM), DVD disk, USB, Сервери и сл.

31. Да ли можете да ми пошаљете потврду да сам успешно поднео годишњи извештај?

Не постоји могућност да вам пошаљемо накнадно поруку да сте успешно поднели годишњи извештај из разлога што систем сам пошаље аутоматску поруку о томе да сте успешно поднели извештај. Уколико нисте добили мејл, проверите да није отишао у „Junk” или „Spam“ или нисте поднели извештај.

32. Да ли постоји могућност да одштампам поднет извештај?

Да, извештај можете одштампати истовременим притиском на CTRL и P на тастатури, такође на самој форми за попуњавање извештаја постоји дугме за штампање документа.

33. Како могу да видим моје поднете извештаје од претходних година?

На сајту Повереника уласком на банер Портал за достављање годишњих извештаја органа власти и пријавом на систем са вашим корисничким именом и шифром кликом на опцију моји извештаји у падајућем менију можете да бирате поднете извештаје по годинама.